지난 학기부터 영산선학대학교에서 예비교무들을 위해 '원학습인성코칭' 수업을 제공하기 시작했다. 예비교무들은 매주 금요일 수업에 참석한 후 실제로 해룡고 혹은 영산성지고에 가서 직접 배운 것을 실습한다. 영산대 예비교무들은 두 학교에서 학생들의 멘토가 되어 학문적 지원뿐 아니라 정서적·정신적 지원을 한다.

운이 좋게도 나 역시 예비교무들과 함께 수업을 들으며 실습에 참여하고 있다. 실습을 통해 나는 학생들의 멘토로서 "지도자는 지도 받는 사람으로부터 신용을 잃지 말 것이요"라는 소태산 대종사의 가르침과 리더십에 대해 곰곰히 생각해 본다. 지도자로서 우리는 지도받는 자들에게 신용을 얻을 수 있을까? 즉, 멘토로서 나는 어떻게 내 멘티들에게 신용을 얻을 수 있을까?

수업의 주요 가르침 중 하나는 지도자는 진실해야 한다는 것이다. 더 실제적으로 말하자면 지도자는 '말과 행동이 일치해야한다'는 것이다. 내가 학생들에게 단순히 말로 일기를 쓰라고 하면 학생들은 거의 관심을 보이지 않는다. 그러나 내가 일기 하나를 작성하고 학생들에게 사진 찍어 보냈을 때 학생들의 반응은 달랐다. 학생들이 동기부여를 얻고 "봐, 내 멘토도 이렇게 노력하고 있구나!"하고 깨닫는다는 것을 알게 되었다. 어느 날 멘티에게 일기 내용을 보내자 그녀가 "교무님! 힘내세요!"라고 답장을 했다. 천 마디 말보다 한 번의 행동이 사람의 마음을 움직이게 한다는 사실을 철저히 알게 됐다.

멘토링을 통해 또 하나 얻은 훌륭한 가르침이 있다면 그것은 '교무'와 '학생'이라는 라벨을 내려놓는 것이다. 나는 스스로가 타인을 안내하고 지원하는 자로 내 역할을 인식함과 동시에 나의 멘티에게 나를 오픈했다. 결점이나 약점을 보여주는 것에 있어서도 인색하지 않는다. 그리고 그들이 무엇을 말하고자 하는지 깊이 귀 기울이며 오히려 내가 아직 내 인생에서 개선할 부분이 많다는 것을 말할 수 있는 용기를 쌓고 있다.

Last semester, Youngsan University of Seon Studies started offering the "Won Study-Human Nature Education" class for our Won-Buddhist pre-ministers. Every Friday, our pre-ministers attend class and participate in weekly practicums at either Haeryong high school or Seongji alternative high school. Each Won-Buddhist pre-minister mentors several high school students, providing emotional, academic, and mental guidance.

Fortunately, I am able to audit the class and join the practicum. As a mentor, I reflected on Master Sotaesan's teaching on leadership: Leaders should not lose the confidence of the led. As a leader, how can we gain the confidence of the led? In other words, as a mentor how can I gain the confidence of my mentee?

One of the key teachings we learn from class is that leaders need to be honest. To put it in more practical terms, leaders need to 'practice what they preach.' As part of the practicum, we ask students to keep a diary. I noticed when I simply tell the student to write her diary, she is less responsive. However, when I write my own diary entry and send her a picture, she gets motivated and realizes, "Hey, my mentor is also making an effort!" After sending my mentee a diary entry, she wrote back, "Kyomunim! You can do it!" Her words lifted my spirits, but more importantly I realized actions speak louder than words.

Another great teaching I learned through mentoring is to put down the labels "kyomunim" and "student." I regard myself as someone who can offer guidance and support, but I am also open to learning from my mentee and willing to expose my shortcomings and vulnerabilities. As I sit with my mentee, I learn the art of being fully present and open to what he or she has to say without judgment. As I communicate with my mentee, I build courage to show her that there are parts of my life that still need a lot of work and "It's okay."

In my morning and evening prayer I thank my mentees for helping me become a better practitioner and a more honest person. I hope my prayer reaches their mind and heart.

/영산선학대학교 원불교학과

저작권자 © 원불교신문 무단전재 및 재배포 금지