원불교학과 교수
"Hey Siri!" In a matter of seconds I am giving verbal commands to my artificial intelligent iPhone friend. "What's today's weather?" "Where's the nearest post office?" With the sound of my voice or the tap of my finger, I can now access vast amounts of information at faster speeds than ever before. It's all so amazing, yet surprisingly I haven't fainted. I sometimes wonder what would happen if we went into a time machine set back to the 1800s and transported a person from that era to observe life now. He would probably faint from shock at how machines have surpassed humans in the performance of certain specific tasks. Our post-industrial revolution has shown us evidence of human innovation and creativity. Scientific civilization has the potential to help address some of the greatest challenges of our time. We cannot know for sure how scientific civilization will unfold since it's rate of progress is accelerating. But what we can know with a high level of certainty is that if we do not develop our spirit accordingly, technology may become inconsistent with our values and aspirations.

So it amazes me that 100 years ago, Master Sotaesan proclaimed the founding motto of Won-Buddhism as: With this Great Opening of Matter, Let there be a great opening of spirit. The significance and urgency of this motto may not be palpable now, however, in the years and decades to come it just may become a worldwide mantra. Master Sotaesan explains, "The study of any science has limits to its use, but if you learn how to make the mind function, this study can be utilized without a moment's interruption. Therefore, mind practice becomes the basis for all other studies."

If we continue to see, know, and train the mind with the intention to lead scientific civilization in a wholesome direction, then just one day Siri may ask us with envy, "What is the mind? And why can't I attend a week-long retreat?"

"Siri야!" 순간, 나는 음성인식 소프트웨어인 인공지능 아이폰 친구에게 말로 명령을 내린다. "오늘 날씨는 어떻게 돼?" "여기서 제일 가까운 우체국 찾아봐." 내 목소리로 아니면 손가락 하나만 두드리면 나는 지금 그 어느 때보다 더 어마어마한 정보의 세계로 접속해 들어갈 수 있다. 그것은 정말 상상할 수 없는 일인데도 나는 전혀 놀라지 않는다. 때로 나는 타임머신을 타고 1800년대로 돌아가 그때 사람들을 데리고 와서 지금 우리가 사는 모습을 보여주면 어떻게 될까 하는 생각을 한다. 아마 그는 특히 어떤 분야에서 기계가 수행하는 능력이 인간을 압도하는 장면들을 보고 놀라 기절하고 말 것이다.

우리의 후기 산업혁명은 인간의 혁신과 창조 능력의 증거를 보여준다. 과학문명은 우리 시대가 직면한 거대한 도전들을 해결하는 데 도움을 줄 잠재력을 가지고 있다. 과학문명의 발달 속도가 너무 빠르기 때문에 우리는 과학문명이 어떻게 전개되어 나갈지 분명히 알 수 없다. 하지만 확실하게 알 수 있는 것이 있다. 그것은 만일 우리가 우리의 정신을 그와 같은 과학문명의 발달 속도에 알맞게 발전시키지 못한다면, 기술은 우리의 가치관이나 희망과는 상관없는 것이 되고 말 것이라는 사실이다.

그래서 100년 전 소태산 대종사는 원불교의 창시 목표를 다음과 같이 선언한 일에 나는 놀라움을 금치 못한다. '물질이 개벽되니, 정신을 개벽하자.' 이러한 표어가 가진 의미와 긴급성을 사람들이 지금은 뚜렷이 인식하지 못할지 모르지만, 앞으로 수십 년 사이에 이 표어가 전 세계적인 기도의 주문이 될 날이 올 것이다. 대종사 말씀하시기를 "모든 학술을 공부하되 쓰는 데에 들어가서는 끊임이 있으나, 마음 작용하는 공부를 하여 놓으면 일분 일각도 끊임이 없이 활용되나니, 그러므로 마음 공부는 모든 공부의 근본이 되나니라."

과학문명을 바람직한 방향으로 유도하기 위해 우리의 마음을 관찰하고 알며 훈련시키는 일을 계속한다면, 어느 날인가 Siri는 부러운 마음으로 나한테 이렇게 질문할 것이다. "마음이 무엇이지요? 그리고 나는 왜 한 주간의 훈련에 참가할 수 없나요?"
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