박도연 교무

[원불교신문=박도연 교무] “가장 강한 종(種)도 아니고, 가장 똑똑한 종도 아니고, 변화에 적응력이 가장 뛰어난 종이 살아 남는다.” 진화론자인 찰스 다윈의 말이다. 이 과학자의 말에 나는 적극 동의한다. 

‘나’라는 사람도 상황에 따라서, 만나는 인연에 따라서 그 특성이 변한다. 누군가에게는 딸이고, 동생이고, 친구이고, 교무이다. 어느 곳에서는 전체를 이끄는 지도자이기도 하고, 공연을 보는 관객이기도 하고, 길가의 행인이기도 하다. ‘나’라고 하는 고정된 특성이 있는 것이 아니라 주어진 상황에 따라 그때그때 맞는 모습으로 살아야 할 것이다. 

여기서 우리는 한 걸음 더 나아가 변화하는 진리와 변하지 않는 진리를 공부한다. 세상의 모든 변화를 가능하게 하는 것은 변하지 않는 불변의 이치가 바탕하기 때문이다. 정산종사는 “변하는 이치를 보아서 묵은 습관을 고치고 새로운 마음을 기르며, 묵은 제도를 고치고 새로운 제도로 발전시키는 동시에, 그 변화 가운데 불변하는 이치가 바탕해 있음을 깨달아서… 원래에 세운바 서원을 계속 실천하여 천지로 더불어 그 덕을 합하여야 할 것이니…. 변 불변의 둘 아닌 이치를 깨달아서 변할 자리에 잘 변하고, 변치 아니할 자리에 변치 말자”라고 말한다. 

변, 불변의 진리를 알고 실천하는 것은 어디에도 걸림 없는 자유의 삶을 사는 것이다. 우리가 지켜야 할 것은 무엇이고, 변해야 할 것은 무엇인가. 

Charles Darwin said, “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.” I agree with Darwin. 

My characteristics change according to the particular conditions I am situated in and the people I am surrounded by. My orientation shifts to a daughter, a sister, a friend, or a Kyomunim, depending on who I am with. When navigating through different spaces, I become a leader guiding the whole group, an audience at a concert, or a passerby on a street. There is no fixed character that I can always identify as myself; rather I need to live according to constantly shifting circumstances. 

Here we should ask a step further to study the truth of change and immutability. What makes all the changes in the world possible is the presence of permanent truth underlying them. Master Chong San says, “In comprehending the principle of change, we correct our old habits, renew our mind, reform an antiquated system, and develop all these into new ones. Awakening to the principle that what changes is based on what does not change, you should fulfill your original vow until your virtue forms a unity with that of heaven. Awakening to the truth of impermanence and permanence, we should readily change where change must occur, and we should not change where change must not occur. 

To understand and practice the truth of change and immutability is to lead a life of freedom. What constant should we protect, and what changes should we accept?

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