지난 달부터 영산선학대학교 예비교무들과 1대1, 10분 영어회화 수업을 시작했다. 처음에는 내가 학생들을 가르칠 거라고 생각했지만, 오히려 학생들을 통해서 내가 배우게 되었다.

한 학생에게 물어봤다. "요새 아침 좌선은 잘 되니?" 학생은 "최근 몇 주간은 더 편해졌어요." "왜?" 하고 물었더니, 그 학생은 예전에는 좌선 중에 잠들면 스스로가 창피하고 무능하다고 느꼈다고 한다. "나는 정말 수행자 체질이 아닌가?" "난 왜 아무것도 제대로 안될까?" 이런 반응들은 스트레스를 주고 기분을 안 좋게 만들었단다. 그래서 그 학생은 스스로의 반응 패턴을 변화시키고자 노력하였더니, 요새는 아침 좌선 중에 혼침에 든 것을 알아차리면, 부정적인 생각에 빠지는 대신 무슨 일이 일어나는지 인식하고 스스로에게 이렇게 말을 했다고 한다. "이럴 수도 있어, 괜찮아. 다시 시작하면 돼."

난 이 학생을 통해 우리가 스스로를 사랑할 수 있다는 것을 깨달았다. 자기 자신을 고통스럽게 만드는 상황에서 스스로 자책하는 대신 일어나는 마음을 있는 그대로 바라보는 것이다. 끊임없이 되풀이 되는 번뇌에서 벗어나 현실 자체를 그대로 인식하고 그 마음으로 공부하는 것이다. 이것이 진실된 불공의 예시가 아닐까?

흔히 '불공'은 다른 사람을 위한 것이라고 생각하기 쉽다. 하지만 나는 정산종사께서 말씀하신 것처럼, 우리가 맨 먼저 불공해야 할 대상은 자신 밖에 있는 것이 아니다는 것을 이 일을 통해 느꼈다. "불공하는 데에도 순서가 있나니… 제일로 먼저 불공할 곳은 어디며 부처님은 누구인가? 그곳 그 부처님은 '자아'이다. 타불 보다 먼저 불공을 내 부처님에게 하라." (원기32년, 정산종사 수필 법문) 자기 자신을 먼저 사랑해야 다른 사람들도 사랑할 수 있다.

Last month I started 10 minute 1-on-1 English conversation sessions with our Youngsan University students. At first, I thought I would be the one teaching them, but it turns out they are teaching me as well. I asked one student, "How's your morning meditation these days?" He replied, "Meditation has become more comfortable in the last couple of weeks." "Why?" I asked. He proceeded to explain that before, whenever he fell asleep during meditation he would feel ashamed and start berating himself: "I'm such a bad practitioner," or "Why can't I do anything properly?" These reactions led to more stress and negativity, so he made an intention to change his reactive pattern. Nowadays, whenever he catches himself falling asleep, instead of going down the path of negativity he recognizes what is happening and tells himself, "This happens, it's okay. Just start again."

This student taught me that we have the potential to awaken love for ourselves. By breaking the patterns of thinking that cause us suffering, we connect with our basic goodness. By stepping out of our repetitive narrative we let reality be what it is and offer kindness to what is here. Isn't this an example of a true buddha offering?

When you hear the word "buddha offering" the first thought that may come to mind is making a buddha offering to someone or something outside of yourself. But I learned from Master Jeongsan that the first buddha offering you should make is to yourself. "There's a sequence to making buddha offerings Where is the first place we should make a buddha offering and to which buddha? That place, that buddha is precisely- you. The first buddha offering you should make is not to others, but to the buddha within you." If you don't love yourself first, how can you love others?

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