전산종법사
전산종법사

원기106년 대각개교절을 맞이하여 원각성존 소태산 대종사님의 대각과 원불교의 개교와 재가·출가 모든 교도의 공동 생일을 경축하며 법신불 사은의 은혜 속에 하루속히 전 세계가 안정을 얻고 평화로운 일상으로 회복하기를 염원드립니다. 

지금부터 105년 전 대종사님의 대각은 인류의 미래를 대 변혁시킨 인류사의 어마어마한 대사건이었습니다. 세상은 아직 그 힘을 느끼지 못하고 있으나 100여년의 역사 속에 후천개벽의 대역사는 조금씩 진행되고 있으며 머지않은 장래에 인류가 모두 일원대도의 큰 법을 알아보고 크게 봉대할 날이 오리라 생각합니다.

대종사께서는 대각을 이루신 후 정신개벽이 없이는 이 세상이 온전하게 유지될 수 없겠음을 내다보시고 정신개벽을 하기 위한 제생의세의 대 교화문을 열으셨습니다. 아홉 분 대 선진이 생명을 바치겠다는 혈심으로 법계의 인증을 얻은 후, 교단은 재가·출가의 낱 없는 합력으로 오늘날 과거에 찾아보기 어려운 기적의 교단사를 이뤄왔습니다. 이제 교단은 대종사께서 전망하신 사오십년의 결실 성업을 완벽히 마무리하고 사오백년의 결복 성업을 향해 희망의 발걸음을 힘차게 내딛고 있습니다. 특히 거년에 원불교 미국자치교헌이 통과되고 금년 1월에 미국  종법사가 임명됨으로써 결복 교화를 향한 대종사님의 대경륜이 실현되어 결복 교운 개척의 큰 토대가 마련되었습니다.

이제 하나하나 순서 있게 대종사님의 교법정신을 받들어 실천해나가면 제생의세의 대업은 자연 성취되리라고 확신합니다. 대종사님의 구세 경륜이 『정전』에 담겨있는데 그 정전을 자세히 살펴보면, 제1 총서편에서는 “왜 원불교 교문을 열 수밖에 없는가”에 대한 말씀과 그 뜻을 이루기 위한 대강의 말씀이 되어 있음을 알 수 있습니다. 제2 교의편은 총서편에서 말씀하신 구세 경륜을 이루기 위해 이러한 방법으로 세상을 구하고자 한다는 자세한 내용이 담겨있습니다. 제3 수행편은 교의편에서 밝힌 내용을 어떻게 실현해서 제생의세의 성업을 이룰지에 대한 구체적인 실천 방법이 담겨있다고 생각됩니다.

수행편을 다시 요약하면, 교법의 강령인 사은사요 삼학팔조를 일상수행의 요법 9조에 담아 교법 전체를 생활 속에서 누구나 실천하도록 하셨고, 그 실천을 잘하게 하기 위해서 정기 훈련법과 상시 훈련법을 밝혀주셨으며, 또 그 실천의 경로를 법위 등급 6단계로 밝혀 유무식·남녀노소·선악귀천 누구를 막론하고 제생의세의 대성업을 다 실현할 수 있도록 평이 간명하게 정신개벽의 큰길을 밝혀주셨습니다. 이것을 다시 생각해보면, 정신개벽은 결국 정기와 상시의 훈련으로 축을 잡아주신 것이고, 때문에 위대한 사상과는 거리가 있을 듯한 훈련법을 만고의 대성전인 『정전』에 넣어주신 것입니다. 그러므로 원불교의 교화는 훈련을 축으로 해야 하고 정기와 상시의 훈련 중에서도 상시훈련에 더 큰 중심을 두어야 한다고 생각합니다.

상시훈련법은 상시 응용 주의사항 6조와 교당 내왕시 주의사항 6조로 되어 있습니다. 상시 응용 주의사항 6조 공부는 일 있을 때의 공부와 일 없을 때의 공부로 나눌 수 있는데 일 있을 때의 공부는 일 당하기 전 미리 준비하고 일 당해서 온전 생각 취사하고 일 지난 뒤 대조 반성하기를 주의하는 것이 공부의 길이 되고, 일 없을 때의 공부는 경전·법규 연습과 의두·성리 연마와 조석으로 염불·좌선 등 수양 시간 갖기를 주의하는 것이 공부의 길이 됩니다.
 
또 교당 내왕시 공부는 상시 6조로 공부하다 지도인을 만나면 그간 공부했던 것을 문답하고, 감각 감상은 감정을 받고 의문 나는 것은 해오를 얻고 정기훈련이나 예회는 미리미리 준비하여 빠지지 않고 참석하며, 소득 된 바는 실천하기를 주의하는 것이 공부의 길이 됩니다.

이러한 생활 속의 훈련으로 전 인류의 기질을 변화시키자는 것이 대종사님 대경륜이며 염원이시라고 생각합니다. 그러므로 우리는 대종사님의 크고 거룩한 경륜에 바탕한 훈련으로 재가·출가 모두 정진하고 적공해야 합니다. 이 훈련으로 오래오래 적공하면 부처 이루지 못할 사람이 없다고 하셨으니 정진하고 적공해서 항마, 출가, 여래의 법력을 갖춘 무수한 도인들이 쏟아져 나와야 하겠습니다. 그리하여 집집마다 부처가 사는 광대 무량한 낙원이 지상에 이루어지도록 우리 모두 대합력 합시다. 거룩하신 대종사님의 대각의 광명과 은혜가 이 세계에 가득하도록 생활 속에서 늘 대법륜을 굴립시다.
감사합니다.

원기 106년 4월 28일
宗  法  師


Celebrating the Great Enlightenment and Founding Day of  Won- Buddhism

On this Great Enlightenment and Founding Day, I celebrate Founding Master Sotaesan’s great awakening, the establishment of  Won- Buddhism, and the spiritual birthday of all lay and ordained members. My sincere wish is for a world of stability and a daily life of peace in the benevolence of the Dharmakāya Buddha, the Fourfold Grace. 

Master Sotaesan’s enlightenment, which took place 105 years ago today, was one of the greatest moments in history in that his enlightenment transformed the future of humanity. Even though the world has not yet realized his teachings, I believe that the great transformation of heaven at a later time has been gradually progressing within our centennial history, and that many people in the world will recognize and sincerely revere the great teachings of the Il-Won  truth in the near future.

After attaining great enlight-enment, Founding Master Sotaesan predicted that the future world would be unable to remain sound without the jeongsin gaebyeok (the great transformation of spirit). Through his teachings, Master Sotaesan paved the way to liberate all sentient beings from suffering and cure the world’s illness. After the miraculous event of  “the fingerprints in blood of the nine disciples,” our order achieved a history that can be called a miracle, hard to find in the past, through the unprecedented cooperation between ordained and lay members. The Order has now completed the sacred work of “bearing fruit” in forty to fifty years, as predicted by the Founding Master, and is striving toward the sacred work of “gathering blessings” in four to five hundred years.

In particular, with the passage of the Won- Buddhism Constitution of the USA in the last year and the appointment of the Head Dharma Master of the USA in January 2021, Master Sotaesan’s great vision has begun to be realized, laying the foundation for the pioneering sacred work of “gathering blessings.” Now, when we follow Master Sotaesan’s teachings and practice them one by one, I am confident that the great work of saving all sentient beings from suffering and healing the world will naturally be fulfilled. 

The Principal Book of Won- Buddhism articulates Master Sotaesan’s aspiration and vision to liberate all sentient beings from suffering. “Part One: General Introduction” explains the motive for establishing Won- Buddhism and provides a general outline for achieving this wish. 

“Part Two: Doctrine” describes a precise method to achieve the aspiration and vision of liberating all sentient beings from suffering as outlined in Part One. And “Part Three: Practice” contains specific ways to  act on what is described in Part Two and carry out the sacred work of saving sentient beings and healing the world. 

To review the chapter on practice, Master Sotaesan includes the central teachings of the Fourfold Grace, Four Essentials, Threefold Study, and Eight Articles in the nine items of the Essential Dharmas of Daily Practice, so anyone can apply the entire teachings in their daily life. Master Sotaesan provided fixed-term training and daily training as a way to enhance practice and explained the process of practice through the six stages of Dharma status. His simple and concise path toward a great transformation of spirit allows everyone-whether learned or ignorant, male or female, old or young, good or bad, or of high or low status-to achieve the sacred work of saving all sentient beings and healing the world.

If we think about this again, in The Principal Book of Won- Buddhism, Master Sotaesan instructs us on the essential way of  jeongsin gaebyeok through the fixed-term training and daily training, which may seem to be far from great ideas but in fact guide us to become buddhas. Therefore, the heart of  Won- Buddhist practice lies in these two trainings, and between the two, emphasis should be placed on daily training.

Daily training includes the six items of heedfulness in daily applications and the six items of heedfulness regarding temple visits. The six items of heedfulness in daily applications are divided into practice in activity and in rest. When active, one should be heedful to prepare for an activity in advance, make choices with sound thought while engaged in an activity, and assess and review one’s conduct upon completion. When at rest, one should be heedful to deepen one’s acquaintance with the scriptures and the regulations, study cases for questioning and the principle of  nature, and make time for cultivating the spirit by reciting the Buddha’s name or doing seated meditation in the morning and evening.

The path of practice regarding temple visits involves engaging in questions and answers about one’s practice and obtaining an appraisal of awakenings and impressions from a spiritual mentor while practicing the items of heedfulness in daily applications. One should also submit doubts and gain the awakening of understanding. Moreover, one should be heedful to participate in regular Dharma meetings and fixed-term training by preparing for them in advance and putting the lessons into practice.

I believe the Founding Master’s vision and aspiration was to transform the condition of humanity through this training in daily life. Therefore, as lay and ordained members, we should exert ourselves to practice and accumulate merit through this training founded on the sacred vision of the Founding Master. He assured us that anyone can attain buddhahood as long as they continually accumulate merit through this training. Therefore, I hope we sincerely practice and accumulate our spiritual merit so that countless awakened practitioners who have reached the Dharma ranks of the statuses of “Dharma strong and Māra defeated,” “beyond the household,” and “greatly enlightened Tathāgata” will be produced.

Let us all come together to create a world where buddhas live in each and every household. Let us continue to turn the great Dharma wheel in our lives so that the Founding Master’s radiant and benevolent enlightenment fills the world.
Thank you.
 

April 28, Won- Buddhist Year 106
Venerable JeonSan, 
The HeadDharma Master of the Central Headquarters of  Won- Buddhism

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